PKP DAN PDP : Apa yang aku buat?

Hai... Assalamualaikum.. Baru lepas main hujan dengan anak -anak. Tadi tolong Ridha anak aku yang Tadika Kemas tu gunting - gunting gambar. Mak dia bagi kerja. Bagus kerja gunting - gunting ni. Sebab dia meransang pelbagai deria. Cuma untuk anak sekecil itu, kau kena bimbing dan pastikan selamat. Terdetik aku ingin berkongsi, apa yang aku cuba buat di sekolah aku. Bagaimana aku memastikan pembelajaran berlaku di rumah.

Penafian : Ini apa yang aku buat di sekolah. Hanya pandangan peribadi.

Awal PKP dilaksanakan, aku telah mengambil inisiatif untuk membangunkan satu sites khas untuk pelaksanaan pembelajaran di rumah untuk anak - anak sekolah aku. Pada mulanya, aku berikan mereka kuiz - kuiz dan permainan interaktif.

Tujuannya mudah, aku letak semua tu dalam satu tempat yang mudah diakses. Ketika itu ramai rakan2 yang berkongsi pelbagai permainan dan kuiz di platform media sosial. Masalahnya berterabur, ada kat telegram, ada kat whats app. Aku kumpulkan dan aku masukkan dalam sites itu. Aku namakan sites itu sebagai Gerbang Digital Bangsa Pogoh(GDBP). Sambutan amat menggalakkan merujuk kepada respon dalam setiap kuiz.

Kita sedia maklum, sudah ada pelbagai medium  Google Classroom, cuma memandangkan ramai guru aku yang berada di luar daerah dan berada di kampung, maka aku rasa wajar aku mengambil inisiatif membuat GDBP ini.

Ianya mudah untuk diakses, mudah untuk berkongsi, mudah untuk pihak lain berkongsi apa yang aku dan semua guru buat. 

Kemudian, aku terima surat siaran Bil 3/2020 Garis Panduan Pelaksanaan Pengajaran danPembelajaran Semasa PKP  pada 29 Mac 2020. Menyatakan bahawa proses PdP perlu berlaku. PdP perlu dirancang dengan teratur. Memantau PdP yang dilaksanakan. 


Jadual

Jadual PdP semasa PKP
Pertama sekali aku buat jadual. Haaa.. Jadual ni penting.  Kalau tak da jadual huru hara nanti. Bila ada jadual, kan semua tersusun. Jangan lah beri jadual macam jadual kat sekolah. Aje matilah nak... Kau berilah jadual 2 subjek sehari. Tu pun aku dah rasa banyak.

Ada jadual, cikgu - cikgu senang, tinggal ikut. Aku buat jadual, mula - mula dua subjek sehari. Lepas tu aku kena tengok keadaan. Kena faham latar belakang keluarga di sekolah aku. 

Akhirnya, aku buat satu hari satu subjek setelah banyak pertimbangan yang aku buat. Itu situasi menang - menang. Untuk guru aku, murid - murid dan ibu bapa. Haaa kau kena ambik kira juga ibu bapa.

So, Jumaat dan Sabtu ni, aku dah arah guru - guru supaya tak beri tugasan. Next week, Ahad baru mula bagi yang baru. Dan satu hari hanya satu subjek. 

Rasional aku beri setu hari satu subjek mudah je, murid di beri kerja, kadang - kadang nak bukak kerja pun susah. Nak guna handset dengan berkongsi dengan ibu bapa. Kalau ada 4 beradik? Tu belum cerita lagi talian internet. Bukan tak da topup, kadang - kadang line tak laju. Haaa gitulah antara rasional yang aku pertimbangkan.


Nak bagi kerja apa?

Nak bagi kerja apa? Hahahahaha... Ni pun satu sub topik. Untuk aku permudahkan cikgu - cikgu aku. Kau bagi je lah apa - apa kerja yang boleh. Kat dalam facebook banyak. Macam - macam. Kat dalam telegram macam - macam. Tak da line, kau taip kat wasap pun tak pa, nanti aku edit masuk dalam sites. Tak da masalah.Paling - paling tidak bagi link Youtube, nanti aku link kan.

Haaa macam tu aku buat. Tapi, kau kena lah tau kerja apa yang kau bagi. Sesuai tak untuk anak - anak murid tu. Jangan kau main share je. 

Kalau susah sangat, kat rumah kan ada buku teks atau buku aktiviti, suruh lah murid buat yang itu. Berikan sedikit bimbingan macamana nak buat. Jangan kau tinggal terus. Yang penting, bagi lah kerja berpada - pada. 1-2 muka pun dah cukup. 1 muka pun dah cukup. Tak perlu kita bagi banyak - banyak.

Sebab, anak - anak kita di rumah tu pun sentiasa buat kerja. Menolong ibu bapa pun buat kerja juga. Nak lagi cantik, kau suruh anak - anak itu, ceritakan apa yang dia buat seharian. Haaa da pun jadi satu tugasan lain. Tak pun, suruh dia lukis dia tengah siram pokok. Tak pun suruh dia kira masa dia gunakan untuk tolong ibu bapa. dan macam - macam lagi.

Nak kena buat RPH?

Tak perlu lah buat RPH. Jangan lah pening - pening. Kita buat catatan ringkas je. Ingat... catatan ringkas je. Aku ada tengok kat facebook, ada sahabat guru kongsikan macamana nak buat catatan, lepas tu kena kecam. Hai lah korang ni. Dia nak kongsi, biarlah. Kau jangan ikut kalau kau tak nak.

So ikut fahaman aku, kalau RPH ikut Bil 3/99 tu kena ada 4 benda, objektif, tajuk, aktiviti, impak. Maka, kalau nama catatan ringkas, tak perlulah ada tu semua. Aku ambil inisiatif untuk sediakan google form untuk cikgu-cikgu aku. 

Just isikan nama, tarikh, kelas, apa catatan ringkas. Contoh, dia bagi latihan menambah. So, tulis je latihan menambah nombor 2 digit. Dah. Tak payah pening - pening. 

Yang penting, bila org tanya, kau buat apa, kau jawab je lah. Kalau tak boleh jawab, inshaallah aku jawabkan, sebab data semua ada pada aku.

Kita buat yang memudahkan semua orang. Tetapi masih lagi dapat menjawab persoalan - persoalan yang dilontarkan. Yang paling penting, semua orang mendapat manfaat.


Inisiatif Bangsa Pogoh Stay At Home Challenge

Satu lagi inisiatif yang aku buat ialah aku buat cabaran. Hahahahah.. Ye.. Cabaran. Challenge la kata omputih. Bangsa Pogoh Stay At Home Challenge!! Cabaran apa tu? Haaa cabaran ni, anak - anak murid kena buat tugasan, kemudian rakam gambar, atau video dan muat naik kat facebook. Sertakan #bangsapogohstayathome.

Teka apa berlaku...? Ia dapat sambutan. Tu bagus. Tapi yang lebih bagusnya, anak - anak ini bukan setakat merakam tugasan yang diberi guru.

Malah ada antara mereka yang memuat naik pelbagai tugas dan aktiviti. Ada yang menyiram pokok bunga, ada yang mengaji, ada yang memancing di kolam belakang rumah. Tak kurang juga yang merakam sedang membuat ais krim dan ada juga yang buat tutorial secara live..!!!

Kagumkan. Aku kagum. Kreatif sunggu anak - anak ini, dengan dibantu ibu bapa, mereka menghasilkan karya yang sangat baik. Dan itu juga adalah pembelajaran di rumah Bukan begitu? So untuk cabaran ini aku dah janjikan 20 hadiah terbaik buat mereka yang berjaya. dan sijil kepada semua penyertaan.


Ramai yang bising dengan pelbagai persoalan dan pendapat. Ibu bapa, guru, pentadbir semua ada pendapat masing - masing. Line tak ada, ibu bapa susah, kerja banyak sangat, tak da kerja langsung, buat apa susah - susah, rajin sangat dan macam - macam lagi.

By the way, ni nota yang cikgu 'old timer"
aku buat. Dia da nak pencen, dan amat takut
dengan teknologi. Tapi kau tengok effort dia..
Beginilah....

Beri apa yang termampu. Buat apa yang termampu. Baik guru ataupun ibu bapa. Kan kita yang kenal anak murid kita, persekitaran mereka dan keadaan keluarga mereka. Jangan pening - pening. Pembelajaran juga tak semesti online. Ada banyak kaedah. Ada banyak cara. Zaman KBAT ni, kita pun kenalah KBAT juga.

Untuk diri aku selaku pentadbir. Aku ok je dengan apa yang cikgu - cikgu aku buat. Bagilah apa pun, asalkan kebaikan itu untuk anak - anak murid aku. Sekurang - kurangnya, cikgu-cikgu aku buat sesuatu, daripada sesetengah pihak yang tidak buat apa - apa, tapi bising di media sosial. Mana yang aku boleh mudahkan, aku cuba mudahkan. Tu kerja aku. Tugas aku.

Di luar sana, ramai lagi rakan pentadbir dan rakan guru yang lebih hebat dan lebih tepat dalam melaksanakan PdP semasa PKP ni. Aku cuma berkongsi, apa yang aku buat.

Terima kasih cikgu -cikgu sayang. Terima kasih anak - anak. Terima kasih semua. jaga kesihatan. Stay at home

Tiada ulasan:

Post lain